Natalia Demcenco: eTwinning e o călătorie virtuală

Natalia DEMCENCO

profesoară de clasele primare, Liceul „Meșterul Manole”, Sălcuța, Căușeni

La Sălcuța sunt învățătoare de 15 ani. Și cam tot de atâția ani nu am călătorit dincolo de hotarele Republicii Moldova. Însă zi de zi, am posibilitatea să călătoresc virtual în diferite țări ale lumii. Aflu lucruri noi. Și mai ales, aflu cum se face educație în școli din alte state.

Din 2013 sunt pe platforma eTwinning. Până acum, am fost membră în 14 proiecte finalizate deja. În prezent, sunt parte a patru proiecte active. Farmecul acestei platforme este că toți profesorii și elevii din liceu sunt bineveniți să participe în proiectele lansate. Mai mult, este o competiție calitativă între elevi, care implică și părinții ori frații pentru a crea lucruri frumoase. Le spun copiilor că eTwinning este o platformă educațională. Și ei știu că proiectele îi ajută să-și dezvolte abilitățile.

Un proiect care îmi este aproape de suflet este cel al cărui fondatoare este o profesoară de limba română din România. Acest proiect le-a oferit șansa copiilor de a se redescoperi pe ei înșiși. Intitulat „Cunoaște-te pe tine însuți prin activități non-formale”, scopul acestuia este să provocăm elevii să fie mai creativi. Copii au făcut cărți personale, jurnale scrise și create de ei despre ei. Au muncit cot la cot cu părinții și au descoperit că le place în mod deosebit să deseneze ori să compună. Dar au mai învățat să comunice, să povestească despre cele ce se întâmplă în viața lor. În unele cazuri, chiar au învățat să comunice cu sine însuși.

Momente pur și simplu speciale sunt acelea când le arăt copiilor materialele postate pe pagina proiectului în care participăm. De fiecare dată, sunt curioși să vadă ce au făcut elevii din alte școli, din alte țări. La rândul meu, fotografiez creațiile lor și le postez pe pagina aceluiași proiect. Copiii sunt încântați să vadă că lucrările lor sunt plasate alături de cele ale altor elevi. Reacția lor e nemaipomenită. Le place și se uită la tot cu multă curiozitate.

Un alt proiect în care copiii și părinții s-au implicat cu multă dăruire este cel în care au confecționat în mod ingenios fluturi. Fluturii copiilor de la Sălcuța au ajuns în școli din diferite colțuri ale continentului. Acești fluturi au devenit cărți poștale, astfel elevii au comunicat și au făcut schimb de impresii și tradiții. Bineînțeles că și la Sălcuța au ajuns fluturași din întreaga lume. Elevii expediau fluturașii lor și primeau alții în loc. S-a întâmplat să strige de fericire atunci când au primit fluturi. Chiar și părinții mă întrebau despre acest proiect. Și, știți cum sunt părinții la noi, ei vor să facă totul așa ca la nimeni.

Dincolo de bucuria și motivarea elevilor, în ultimul timp, cel puțin la noi în școală, se pune accent să includem activitățile de pe platforma eTwinning și în curriculumul școlar. Și aceasta deoarece sarcinile pe care le primesc copiii la ore reprezintă și sarcini eTwinning. De exemplu, disciplinele reale sunt asimilate foarte ușor de copiii din clasele primare atunci când sunt folosite instrumente creative. Într-un proiect despre numere, elevii din liceul nostru au alcătuit povești despre numere, au scris certificate de nașteri și chiar au ilustrat prin desene cum s-au născut numerele.

Pentru mine, eTwinning reprezintă o sursă de inspirație mereu. Îmi plac mult școlile de toamnă organizate la Chișinău, atunci când vin formatori din România care prezintă proiecte extraordinare, proiecte care mă motivează să fiu o învățătoare mai bună.

Știți, în școala noastră platforma eTwinning e atât de apreciată, încât am scris și un imn, i-am găsit muzică pe potrivă și l-am cântat împreună cu toți elevii și profesorii.

2018-06-07T20:50:33+00:00